• Osvárt Judit

100/46: Újraindul a Bauhaus?

Óriási bejelentést tett Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke. Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy minden építészet- és designrajongó szíve megállt egy pillanatra, amikor néhány nappal ezelőtt azt mondta: "A szisztematikus változásnak, ami a fenntarthatóságot jellemzi majd, új, saját esztétikát kell adnunk. Éppen ezért létre fogunk hozni egy új Európai Bauhaus-t – egy olyan teret, amelyben építészek, művészek, hallgatók, mérnökök és designerek dolgoznak majd együtt."

Az új iskola annak a 750 milliárd eurós tervnek a részeként valósul majd meg, amely Európa Covid-19-ből való kilábalását hivatott elősegíteni, és von der Leyen szándéka szerint kontinensünket újra egy olyan, innovációban élenjáró régióvá teszi majd, amely a körforgásos gazdaság motorja lesz.

Nem kérdés, hogy a jövő kulcsa a fenntarthatóságban és a körforgásos gazdaságban való átállásban rejlik, és az is vitathatatlan, hogy ebben a folyamatban kulcsszerepet játszanak az építészek és a designerek (maga von der Leyen is az építészetet nevezi meg olyan területként, melyen még sok a fenntarthatóság ügyében a tennivalónk – az anyaghasználattól az építkezések óriási ökológiai lábnyomáig), ezért is választotta például az idei Budapest Design Week is központi témájául a körforgásos gazdaság és a design kapcsolatát, kérdés ugyanakkor, hogy a mai, globalizált világban, melyben elsősorban az alulról szerveződő és/vagy magánkezdeményezések válnak igazán sikeressé, mekkora létjogosultsága lehet egy uniós pénzekből finanszírozott intézménynek. Félreértés ne essék: egy szakemberekből összeállított, innovációvezérelt szellemi műhely biztosan rengeteg szisztematikus újítással tud majd előállni, amelyeket kellő politikai és gazdasági akarat segítségével át is csatornázhatunk például építészeti előírásokká, szabványrendszerré, más kötelezőkké. De hogy ebből önálló stílus születhet? létezik még egyáltalán önálló, új stílus ebben a mai, követhetetlenül gyorsan pörgő rendszerben, amelyben gyakorlatilag egymás mellett, egy időben MINDEN divatos lehet, a rusztikus enteriőröktől a minimálon át a posztmodernig, ezek keveredéséig és persze a legújabb, art decós luxusig és az újrafelfedezett hetvenes évekig? Nagyon kíváncsi vagyok!


Ursula von der Leyen teljes, szeptember 16-i beszéde itt olvasható

.