• Osvárt Judit

100/35: Design Hét Budapest arculat, 2019

Azt biztos sokan tudjátok, hogy 'főállásban' a Design Hét Budapest fesztivál kurátora vagyok. Ez egy évente megrendezésre kerülő, egyre nagyobb volumenű rendezvénysorozat, amelynek elsődleges célja a hazai designtudatosság növelése, a designban érintett kis- és középvállalkozások versenyképességének elősegítése, ennek jegyében pedig minden évben minél több hazai tervezőnek, designernek, designstúdiónak, stb. adunk bemutatkozási lehetőséget. Ebben a szellemben a Design Hét arculata is évről évre változik, néhány évente pedig az aktuális arculatot tervező designer is.


Idén Balogh Balázs, a Studio That's it alapítója nyerte el pályázaton a megtisztelő (és, nekem elhihetitek: igen nagy és nehéz) feladatot. Balázsnak csak két kikötést szabtunk: maradni kell az eredeti, Vargha Balázs által tervezett logónál, és a 2015-ben meghatározott színt, a Pantone Warm Red-et kell használni, ja és az idei témához: a flow-hoz is muszáj volt valamilyen módon kapcsolódni.


Balázs ötlete elég merész volt, olyannyira, hogy elsőre nem is tudtam, mire vállalkozunk – mint kiderült, nem kevés nehézséget okoztunk magunknak azzal, hogy elfogadtuk a javaslatát, főleg a weboldal tekintetében, de nehézségek ide vagy oda, az arculat tényleg elképesztően látványos, eredeti és hatásos.

Egy ún. generatív arculatról beszélünk, ami itthon még kevéssé megszokott, és még kevésbé elfogadott. Kevés márkához illik az ilyen progresszív megközelítés, és még kevesebb meri bevállalni – mi a Design Hétnél megtettük.


Balázs a piros színt kis pöttyökké redukálta, melyekből egy mintarendszert épített fel. A felülettől függően a piros pöttyök sokan vagy kevesen voltak, kicsik vagy nagyobbak voltak, random helyezkedtek el, forogtak, hullámoztak – gyakorlatilag minden arculati elemünkön (a weboldaltól a programfüzetig, a helyszínjelző molinóktól a meghívókig, a Facebook-coverektől az Erzsébet hídon lobogó zászlókig, a fotós nyakába akasztott 'staff' feliratig és így tovább) különböző módon jelent meg az idei arculatunk, az összkép mégis egységes és látványos volt. A bónusz pedig: bizonyos felületeken pedig – így például a weboldal egyik nézetében és a központi helyszín: Lumen kávézóban kihelyezett installáción – a felhasználók maguk dönthették el, mekkorák legyenek a pöttyök, hogyan mozogjanak, milyen gyorsak legyenek, stb. stb. Így kis túlzással mindenkinek egyedi nézetű Design Hét weboldala lehetett, akinek volt kedve játszani kicsit a rendszerrel.


A fenti leírás egy nagyon leegyszerűsített, könnyen emészthető leírása annak a rendszernek, amit Balázs kitalált és felépített, és pár random példával illusztráltam, hogy jobban érthető legyen az egész (ezek web slider-ek, a weboldal címoldalán lapozgatódtak egymás után). Mindezt sokkal fennköltebben és ami még fontosabb: elgondolkoztatóan és számos utalással, a vizuális kísérletezés örökségét is érintő Bauhaus-kapcsolódással és izgalmas felvetéssel tűzdelve a Czakó Zsolt – Somogyi Krisztina páros is megírta az Építészfórumon. Mindenképp olvassátok el a cikküket!