• Osvárt Judit

100/18: Original Bauhaus

Sajnos az igazi, nagy, klasszikus Bauhaus-múzeum még felújítás alatt áll, de azért bőven van mit nézni Berlinben, ha az embert érdekli a téma. Szeptember elején megnyílt például az egyik leginkább várt tárlat: az Original Bauhaus – és én már meg is néztem!


Nemrégiben volt szerencsénk néhány napot Berlinben tölteni – elsősorban azért, hogy a Bauhaus-centenáriumhoz kapcsolódó rendezvények egy részét tanulmányozni tudjuk. Mindezek között az Original Bauhaus volt az a kiállítás, amit leginkább vártunk, mert ez az, amit a jelenleg felújítás miatt zárva tartó Bauhaus múzeum gyűjteményéből állítottak össze, mégpedig nagyon eredeti (haha) gondolat mentén, a Berlinische Galerie-ben.


Az 'eredeti' ugyanis ez esetben szó szerint értendő: ez a kiállítás ugyanis nem elégszik meg azzal, hogy kronologikusan egymás után helyezi az iskola működésének különböző korszakait, és az egyes korszakok alatt született tárgyakat. (Van persze ilyen is – a falra ragasztott grafikák és fotók formájában.) Sokkal inkább arra keresi a választ, hogy mi is a Bauhaus? mitől eredeti? mi számít eredetinek egyáltalán? A kiállítás kurátorai számos, többségében jól ismert, és igen: a szó valódi értelmében vett 'eredeti' tárgyat kerestek elő az archívumból, és helyezték tágabb-szűkebb kontextusba, gyakran nem is a Bauhaus korszakából származó tárgyak, alkotások, reflexiók segítségével. Marianne Brandt híres teáskannájából például alig 9 darab eredeti készült annak idején a kézműves műhelyben – ebből nyolc a Bauhaus múzeum archívumában lapul, és egy kicsit mindegyik különböző. Egy kis variáció a fogantyún itt, egy eredeti tetőrészlet ott, és máris minden prototípus más, mint a többi – akkor most végül is hogyan mondjuk meg, melyik az eredeti forma? Mi az eredeti, mi a Bauhaus és mi nem? A híres Haus am Hornt állítólag azonnal lemásolta valaki, amint elkészült, pontos mása felépült valahol Németországban – akkor az most egy Bauhaus háznak minősül? Lehet, hogy mindaz, amit eredetinek tartunk a Bauhausban, nem más, mint az ötlet, a gondolat?


Bárki beleülhet például a híres Breuer Marcell-féle Vaszilij-székbe, és felemelhet az arca elé egy olyan fémmaszkot, amit a titokzatos hölgymodell hordott annyi évvel ezelőtt. Ettől vajon mi is Bauhausler-eknek minősülünk? Ha végignézzük Walter Gropius rengeteg diáját, melyekkel annak idején előadásait illusztrálta, vagy megnézzük az eredeti katalógust, amelynek segítségével rendszerezte ezt a páratlan képgyűjteményt, vajon közelebb kerülünk az eredeti gondolkodás fogalmához?


A kiállítás nagy erénye, hogy azoknak is egyértelműen és átfogóan elmagyarázza, mi a Bauhaus, akik még soha nem hallottak róla, viszont azoknak is rengeteg új információval szolgál, akik jól ismerik azt – és, ami még fontosabb, gondolkodásra késztet, kérdéseket vet fel, az analógiák és a tágabb kontextusok révén olyan összefüggésekre világít rá, melyeket talán még a téma legnagyobb tudású szakértői sem fedeztek eddig fel. A bónusz pedig az interaktivitás: a kiállítás egyik termében bárki kísérletezhet olyan műfajokkal, mint a fotogram vagy az írógép-művészet. Mindenki lehet híres 15 percre – ennek a kiállításnak köszönhetően tizenötre Bauhaus-növendék is.


Nekem kifejezetten nagy élmény volt a kiállítás – mindenkinek javaslom, hogy iktasson be egy párnapos berlini utazást, akár eköré szervezve is!


Original Bauhaus, Berlinische Galerie, január 27-ig, részletek itt!



Fogadófal – nagyon szerettem a kiállítás installációját és grafikáját is

Kronológia

Walter Gropius eredeti diái, melyekkel előadásait illusztrálta

Közelebbről

Marianne Brandt teáskannái közül néhány eredeti prototípus



...ami alapján bárki elkészítheti virtuálisan a sajátját

Akit érdekelnek az interaktív részletek, annak feltettem pár kis videót is a Youtube-ra, itt meg tudjátok nézni!